Tuesday, March 17, 2015

Zola: Money (A pénz)

Elérkezett az idő, hogy elolvastam egy újabb Zola művet, a Money-t (azaz A pénz), ezzel már háromra növeltem a Rougon-Macquat sorozat olvasását (tudom még mindig gyenge, de ha hamar elolvasnám őket, akkor nem tartana ki sokáig J).

A Money-val, ahogy azt a címe is indikálja, az a baj, hogy új kiadásban már nem lehet megvenni, így én is angolul olvastam el. A könyv főszereplője ezúttal a Rougon család sarja, Saccard. A Rougon család példájával Zola az élet pozitív alakulását mutatja be. Saccard sikeres üzletember, úgy dönt alapít egy bankot (Universal Bank), és részvényeket árusítva, próbál meggazdagodni, és végülis mérhetetlen kapzsisága lesz a veszte is egyben. Zola, ezzel a kötettel, az akkori pénzügyi/banki példát hozta, hogyan működött mindez a második birodalomban. A könyv pozitívabb szereplője, Saccard élettársa, Madame Caroline, aki próbál jól cselekedni, kvázi a morális hátteret és viselkedést mutatja Saccard számító lényéhez képest. Még akkor is, amikor rájön, hogy Saccard megcsalja, amit érzelmileg elég rosszul visel, de meggyőzi magát, háttérben marad és nem hagyja el. Felsorakozik néhány mellékszereplő is, akik főleg befektetőként jönnek a képbe, és akiket Saccard meggyőz, hogy még tartsák a pénzüket bent, mert még növekedni fognak a részvények. Feltűnik Saccard fia, Max is, aki körülbelül megveti az apját, és elküldi, de figyelmezteti Madame Caroline-t, amikor segítségét kéri. Saccard másik fia Victor is előkerül a könyvben, akiről Saccard nem tudott (vagy nem akart tudni), aki szegénységben és elhanyagoltságban nevelkedett, és akit Madame Caroline vesz a gondjai alá, persze csak közvetetten. Ez elég rossz döntésnek mutatkozik, amikor a fiú erőszakot követ el a befogadóin, és megszökik.

Ez a könyv is tetszett, de talán most már elfogult vagyok Zolával, mert az élete ismerete után és a Patkányfogó elolvasása óta ő lett a kedvencem. De a könyvről azt hiszem valóban elmondható, hogy eléggé modern, és még ma is aktuális a téma, amit boncolgat, miszerint mi mindent tesz meg az ember a pénzért, és mi mindet tesz a pénz az emberrel. De ugyanígy a témák, amit a többi könyvében felvázol sem térnek el túlzottan a jelen ember viselkedésétől, mit sem változnak az emberek és az emberi természet 100+ év távlatában.

Még a kiadásról megjegyezném, hogy az Oxford Classic kiadását olvastam, ami a könyv elején jó 30 oldalon keresztül magyarázatot, értelmezést ad a könyvhöz és extra információkat is.

Idézetek:
  • Like a lover driven from the boudoir of a mistress whom he desires all the more, even while telling himself he detests her, he kept coming back irresistibly…
  • …he well knew that desperate men make the bravest and most daring troops, having nothing to lose and everything to gain.
  • Isn’t it extraordinary, to be unable to be sad for long!
  • …some said he wasn’t entirely trustworthy; but then, who was, in business and in love?
  • …you can’t go stirring up the world without stepping on a few toes along the way.
  • Women, decidedly, were not to be trusted, they went into deals with the most amazing bad faith.
  • …and life would always bring healing for the wounds that it caused.

És ezek az idézetek a pénzről (túl sok lett, ezért külön megjegyzem):

  • Ah! Money! Money the corrupter, the poisoner, shriveling souls, driving out all goodness, affection and love for others. Money alone was the great culprit, the promoter of all human cruelty and filth.
  • How is it possible that the passion for winning can change decent people to such an extent!
  • He was no more than money-maker, one who threw things and beings alike into the melting-pot to turn them into money.
  • Ah! Money! Horrible money that soils and devours everything!
  • Didn’t this answer the question of whether education, health, and intelligence are not all, in fact, down to money?
  • …money was always the manure in which the humanity of tomorrow was growing; money, poisonous and destructive, became the ferment of all social growth, the compost necessary for the great works that made life easier.

17 comments:

  1. A terveim szerint én is újra csatlakozom a Zola-olvasók táborához a Germinallal, mert április 2-án évfordulós lesz az író. Nagyon felcsigáztál, remélem, valahol ráakadok erre vagy esetleg valamelyik kiadó újra kiadja.
    Nagyon jók az idézetek és így igaz, az emberek semmit sem változtak.

    ReplyDelete
  2. Tudom, hogy fent van a listádon Germinál, várom is. :) Én is meg akarom venni magyarul is, mert megvan angolul, de legalább azt olvassam magyarul, amit még meg lehet venni. Majd akarom én is elolvasni, hogy aztán kibeszélhessük!! :)
    Antikváriumban láttam A pénz régi kiadását, ha nem zavar, akkor ott megnézheted!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Milyen jól emlékszel :). Rendben ;), egyébként két éve a Könyvmolyképző Kiadótól rendeltem, mert volt egy könyvheti akciójuk és annyiba került, mint egy antikvár könyv (750 Ft volt, a Hölgyek öröme 630 Ft volt).
      Majd megnézem, egyelőre az itthoni készletet olvassam el :). Tudod, vár még A Patkányfogó és Nana is :).

      Delete
    2. Most viccelsz? Azta... Én jövőhónapban készülök megvenni őket, még bookline-on tudom rendelni, mert pl. Alexandrában már csak Nana kapható. Muszáj leszek néha ellátogatni a könyvmolyképző oldálara, hátha megint úgy döntenek, h leárazzák :)

      Delete
    3. Nem, tényleg ennyi volt, megnéztem. Látogass el hozzájuk, mert mindhárom könyv kapható náluk, és 16% kedvezményt adnak mindegyikre, ráadásul két könyvtől már ingyen szállítanak házhoz és Pick Pack Pontra is (és a könyvek árát is ők kapják meg, nem nyerészkedik rajta senki). A Rossz Cicás mesekönyvet is tőlük rendeltem egy hétfőn a Napos oldallal, és szerdán már hozta is a futár :).
      Írtam nekik egy e-mailt Zola-ügyben, de egyelőre nem terveznek újabb könyveket kiadni tőle :(.

      Delete
    4. Nem adnak ki?? :( Hát ezt nem is értem. Pedig de. Nem is számítottam rá, hogy kiadnak :( A Párizs gyomra szerezhető még be a Fapadoskönyv (??) kiadótól. Én bízok az Oxford Classics kiadásban, ők azért évente lőveszenke egyet-egyet, remélem eljutnak mindhez :) És alapáron 2000Ft alatt lehet megvenni őket, pedig ugye import áru...

      Delete
    5. Találkoztam már a webáruházakban a Fapados könyveivel és úgy rémlik, ők csak klasszikusokat adnak ki, de van olyan, amit csak e-ben :S.
      Azért elég szomorú, hogy a nagy klasszikusok egy része már egy kiadót sem érdekel. Tudom, nem hoz annyit a konyhára, mint egy-egy agysejtpusztító erotikus meg vámpíros meg egyéb nyálkönyv :S.

      Delete
    6. Becsődült az Ulpius ház! Azt hallottad? Lehet pár agysejtpusztító könyvvel kevesebb lesz :)

      Delete
    7. Nem hallottam! Mindjárt utánanézek. Nahát, akkor van esély, hogy Joanne Harris könyvei végre egy normális kiadóhoz kerüljenek! Mi lesz így Vass Virággal a meg szürkével? Utóbbit mostanában úgy viszik, mint a cukrot. Azért kíváncsi vagyok, meg tudják-e menteni...
      Múlt héten bent voltam egy kis könyvesboltban (egy kisebb városban van, ahol tavaly nyáron az Alexandra egyik napról a másikra bezárt a boltját...) és megkérdeztem az eladót (már unokái vannak, tehát nem annyira fiatal), hogy viszik-e a "drágát"? Mondta, hogy igen, mire elmondtam, hogy én nem éppen tartozom az a rajongók közé, mire azt mondta, hogy de legalább, akik eddig nem olvastak, azok is most olvasnak... Megértem, hogy neki ez jó, mert amúgy nem lehet nagy forgalma és elég érdekes az üzletpolitikája is. Megkérdeztem, hogy megvan-e neki az Öltések közt az idő, ami nemrég ment péntek esténként a tévében és nekem nagyon tetszett, majd meg is szeretném venni a regényt, de 3990 Ft... Válasz: igen, megvan, de még nem hozta ki, előbb kivár.
      Pff, hát nagyon maga alatt vágja a fát a néni, mert az összes nagy boltnál a sikerlisták élén van a könyv, és mivel most vasárnap indult a Kossuthkifli, abból se láttam egyet se. Ráadásul ő független, nem tartozik egyik nagy lánchoz sem, így nem mondja meg neki senki, hogy ennek meg ennek kint kell lennie a kirakatban. De mit vár ilyen hozzáállással?
      Azért gyorsan megrendelem a teljes szürke-trilógiát, nehogy még jobban elkapkodják, mert könnyesre sírnám a párnám :P.

      Delete
    8. Itt egy jó cikk a HVG-ben róla, és írnak Vass Virágról is és a többiekről, akik állítólag időben átszerződtek...
      http://hvg.hu/kkv/20150317_Becsodolt_az_Ulpiushaz

      Az öltések közt az időt én is kéneztem, pedig nem láttam a sorozatot :) De érdekesnek találtam :).
      Annyi mindent meg lehet tudni ha elbeszélget az ember ilyen kisebb boltok eladóival... Csak sajna nem túl pozitív infókat :(

      Delete
    9. Pont erre bukkantam, köszi :). Ők már éreztek valamit... A Nők Lapja Cafe szerint is a "sztárszerzők" járnak most rosszul, http://www.nlcafe.hu/sztarok/20150319/ulpius-haz-frei-tamas-kelemen-anna-csod/ (véletlenül bukkantam a cikkre)
      Egyetértek a hozzászólókkal, hogy a cikkben felsoroltak nem igazi írók.
      Egyébként a csődvédelem hivatalosan még nem jelent teljes K.O-t, de nem hiszem, hogy egy ilyen után talpra tudnának állni.
      A sorozatot megtalálod a sorozatnézős oldalakon és csak ajánlani tudom :).
      Az biztos, hogy nem sok pozitívot hallottam a nénitől :S.

      Delete
    10. A csődöt egyszerűbb leirni mint a csődvédelmet. :)
      Mindjárt elolvasom ezt a cikket is, és igazat megvallva, nem bánom, ha megszűnnek. Úgysem vettem ott semmi :). ELvből még a Könyvtolvajt sem, csak mert ők adták ki. Inkább angolul :).

      Ha elkezdem a sorozatot, nem fogja elrontani a könyvet?

      Delete
    11. Na igen, meg egyből többen ráharapnak :).
      Emlékszem, hogy kiakadtál a A könyvtolvaj árán, amit nem is csodálok. Nagyon drágán adták a könyveiket és a legtöbbször pocsék kötésben. Azért volt egy-két normális könyvük is (Joanne Harris és a névtelen sorozat, amiben díjnyertes szerzők könyvei voltak), remélem, azokat legalább olcsón kiárusítják.

      Ezt csak akkor tudom majd megmondani, ha elolvastam a könyvet :). (És az nem mostanában lesz, de engem már nem zavar, ha előbb látom a filmváltozatot és utána olvasom csak el a könyvet.)

      Delete
    12. Hát igen, azért a Nana-t is kiadták valamikor, véletlenul :) Meg néhány más klassyikust abban a soroyatban :) Vannak ott is kincsek.
      És igen, kiakadtam a Könyvtolvaj ára miatt, de az éven jobban kiakadtam a Kódjátszma ára miatt (tudom, említetted, hogy azt nem ismered, de majd csekkold!)

      Delete
    13. De a Dorian Gray arcképe kivételével mindegyik új fordítás...
      Közben utánanéztem és leesett. Ha ez vigasztal, a Libri ma éjfélig online 20% kedvezményt ad a nem akciós, magyar nyelvű, új (= nem antikvár) könyveire. Így már egy kicsit elviselhetőbb az ára, nem?

      Delete
    14. Megfogom én venni előbb-utóbb vagy így vagy úgy (magyarul vagy angolul), csak még most elvből nem veszem :). Amit furcsálok, az Alexandrába ha bemegyek, sosem látom. Pedig az ilyen könyveket mindig előre kirakják... Nem tudtam elcsábulni :)
      Köszi a Libri akcióról a hírt!

      Delete
    15. Szívesen, én végül megrendeltem az Öltések közt az időt, mert egy darabig biztosan nem fogják ennél olcsóbban adni és ehhez ingyen szállítás is van.
      Érdekes, pedig az Alexandra az ilyen könyveket mindig a szemed elé teszi, rájuk nem az a jellemző, mint a kisboltos nénire...
      Az biztos, hogy a Kódjátszmát se mostanában fogják akciózni, mert - gondolom - a film miatt most többen kíváncsiak rá.

      Delete