Sunday, January 18, 2015

Nem úgy sült el Zuckerberg kezdeményezése ahogy sokan várták...

Szerintem nagyon kevesen vannak, akik nem hallottak Mark Zuckerberg újévi kezdeményezéséről, a Könyvek évéről (A Year of Books). Aki mégsem, nagyon röviden annyi, hogy arra hívja fel a követőit, olvassanak vele 2 hetente el, egy általa kiválasztott könyvet (természetesen ajánlások érkezhettek). Ez annyira sikerült, hogy az első könyv, amit kiválasztott, pár nap alatt hiánycikk lett az Amazonon.

Ámbár hiába jósolták, hogy a kiválasztott könyvek majd bestseller listákra kerülnek, állítólag az első „könyvklub” találkozón, alig néhányan jelentek meg (virtuálisan), és akik igen, azoknak is a nagyrésze nem olvasta a könyvet (sokan csak az illegális PDF változatát kérték a könyvnek, vagy konspirációs teóriákról írtak/kérdeztek, és úgy általában állítólag elég buta kérdésekkel érkeztek). Ahogy néztem, pedig maga a szerző válaszolt a kérdezőknek, és a mai nappal 168 hozzászólás született (mindössze).

Ennek a „sikertelenségnek” az oka, sokak szerint lehet a kiválasztott könyv (elsőnek a The End of Power, Moisés Naím-től) – ami figyelemfelkeltő címével, és szembevágó borítójával ellentétben – sokkal összetettebb, mint sokan várták.

Amikor először olvastam erről az iniciatíváról, örültem, gondoltam végre valami könyves esemény. Mondjuk az első könyv nekem is furcsa volt, de mivel nem ismertem nem akartam erről hallatlanban/látatlanban nyilatkozni. Azt kevésbé gondoltam, hogy az emberek nem fogják elolvasni, ha már Zucki 31 millió követője közül, 250 ezer jelentkezett a kihívásra Mai állás szerint ez több mint 267 ezer). Még az elején, amikor megnéztem ezt Facebookon, emlékszem olvastam olyan kommenteket is valakiktől, hogy szívesen olvasnák vele 2 hetente a könyveket, de nincs pénze 2 könyvre havonta… Nekem ez annyira furcsa volt, mintha azt várta volna a középkorú nő, hogy majd Mark megveszi neki szánalomból/kedvességből/jószívűségből? Mindenestre csalódás, hogy egy ekkora befolyással bíró ember ennyire kevés embernek hívta fel a figyelmét a dologra (mármint érdemi figyelmét). Meggondolhatná, hogy szavazásra bocsátja a következő könyvcímet, akkor talán több embernek ülne. Vagy másképp kéne népszerűsíteni az olvasást. Nem akarom azt mondani, de még talán el is veheti az emberek kedvét, ha a rossz könyvet adja a kezükbe. De mégegyszer, nem ismerem, nem tudom miről szól az adott könyv, lehet valami zseniális munka amit valóban mindenkinek el kéne olvasni. De így nekem csak úgy tűnik, Mark a saját ízlését próbálja ráerőltetni az emberekre.  Mondjuk, én sosem olvasnék el csak azért egy könyvet, mert Mark Zuckerberg ajánlotta. Akkor már inkább direkt nem. De úgy látszik az a 250 ezer ember nem bánta. Vagy mégis.

No comments:

Post a Comment