Monday, January 5, 2015

Aldous Huxley: Szép új világ

A szép új világot már évek óta tervezem, tervezem, de még csak most jutottam hozzá. Nyáron megvettem az Alexandra akciójában, és mivel elutazásom előtt már csak nem egész 2 hetem volt, olyan könyvet akartam választani a polcról, amit addig elolvasok. Ez méretileg meg is felelt a BKV-s könyvemnek arra az időre J.

A könyvet, Orwell 1984-éhez hasonlítják, ahogyan egy kalap alá teszik Ray Bradbury Fahrenheit 451-ével. A szép új világ is egy (anti)utópisztikus helyet mutat be, a jövő valamely angol földjén, ahol Ford a legfontosabb történelmi személyiség, és ahol az új generációk csak úgy lombikban készülnek, és mindegyik automatikus nevelést kap aszerint, milyen kategóriába sorolják őket. A legelőkelőbb helyet az alfák foglalják el, akik közül kerülnek elő a jövő vezetői és gondolkodói. Az utolsók, legkevesebb információval és tudással rendelkezők az epszilonok, akik csak manuális, robotikus munkára vannak „beprogramozva”.



A komplikációk akkor kezdődnek, amikor 2 főszereplő egy rezervátumot látogat meg, amelyben az emberek nem programozva keletkeznek, akik öregszenek és megbetegszenek. Megismerkednek azzal a fiúval, akinek az anyja még az új világból jött, és maradt a rezervátumban. Ennek az információnak köszönhetően jön rá a szereplőnk, hogy a fiú az igazgató fia, és úgy dönt, visszaviszi őket az új világba. Később, mikor a fiú – nevén John – megismeri az új helyet, elégedetlenné válik vele (anyja is itt hal meg) majd lázadásra próbálja buzdítani az ott élőket.

Nemhiába használja Huxley Ford nevét oly gyakran a műben (épületek vannak róla elnevezve, az emberek mindennapi beszédükbe az ő nevét emlegetik, stb.). Henry Ford képviseli a tömeggyártás alapjait, és ebben a könyvben, még az emberek is a tömeggyártás termékei.

Már így is túlzásba estem, hogy írtam egy kis tartalmat, persze ez csak nagyon rövid, és nem részletes. Huxleyval az elmúlt évben találkoztam a Marie Curie-s könyvben is, ahol megemlítik, hogy mikor filmet akartak készíteni Marieről, ő írta a forgatókönyvet. Ugyanakkor a szenvedélytől a széthullásig-ban is szerepel, mint valamelyik író barátja. Ezen kívül persze sok forgatókönyv köszönhető neki, elég korán elköltözött az Amerikai Egyesült Államokba, Californiába.

A könyv szerintem nagyon jó, én talán a végét kicsit érdekesebbnek vártam, de úgy látszik ezekkel az utópisztikus/antiutópisztikus könyvekkel már csak így vagyok. Az 1984-nek is a végében kicsit csalódtam. Ettől függetlenül pozitív élményeim vannak a könyvvel kapcsolatban, nem volt unalmas olvasni. Mindenkinek ajánlom.

Néhány idézet:

  • A kondicionálás célja az, hogy az emberek boldogan elfogadják eleve elkerülhetetlen végzetüket, a társadalomban számukra kijelölt helyet.
  • Világos volt számára, miért nem engedhető meg az alacsonyabb kasztba tartozó embereknek, hogy olvasásra fecséreljék a Közösség drága idejét, és azt is értette, hogy ha könyveket adnak nekik, mindig fennállna a veszélye, hogy esetleg olyan olvasmány kerül a kezükbe, amelyik nemkívánatos módon dekondicionálja valamelyik fáradságos munkával beidegzett reflexüket, arra azonban mégsem talált magyarázatot, hogy a virágokkal mi a baj.
  • Milyen jól érezhetnénk magunkat, gondolta, ha nem kellene egyfolytában a boldogságra gondolnunk!
  • „…inkább vagyok boldogtalan, minthogy elmerüljek ebben a hamis, hazug boldogságban, amiben ti.”
  • A barátok egyik legfontosabb szerepe, hogy – enyhébb és szimbolikus formában ugyan, de – elszenvedjék a büntetéseket, amelyeket ellenségeinknek szánunk, ám rajtuk nem tudunk végrehajtani.
  • „…a tudományt láncon kell tartani és szájkosarat kell tenni rá. „
  • A boldogság szigorú úr, különösen mások boldogsága. Ha az embert nem úgy kondicionálták, hogy feltétel nélkül elfogadja, a boldogság sokkal szigorúbb úr, mint az igazság.

No comments:

Post a Comment