Saturday, October 4, 2014

Émile Zola és A Rougon-Macquart sorozat

Már annyit írtam Zoláról, hogy úgy érzem ismétlem magam, de nem baj. Mint már többször írtam, először Cézanne élete közben ismertem meg, a könyv 30%-a Zoláról is szólt, életéről, nyomorúságáról, és barátságáról a festővel.

Zola édesapja korán meghalt, anyjával pedig nehéz körülmények között éltek, gyakran éheztek. Korán munkába kényszerült, Párizsba költözött, ahol gyötrelmei folytatódtak. Első 2 évét, munka nélkül töltötte Párizsban is, zálogosította a kevés holmiját ami volt, és a legenda szerint a verebeket ette, amik a manzárd szobája ablakába ragadtak. Élete később kezdett felfelé indulni, amikor végre írhatott, először segédként, asszisztensként működött egy újságnál, majd később cikkeket is írt.

Nagy hatással volt rá Balzac Emberi színjáték című sorozata, ami 95 kisebb-nagyobb műből áll. Ennek hatására szerette volna megírni az ő, saját családi regényét, ami a második francia birodalomban játszódik. A könyvsorozatot előre eltervezte, főhőseit első naptól kezdve tudta milyen tulajdonsággal fognak bírni. Be szerette mutatni, hogy milyen nagy hatással van az emberekre az öröklődés és a neveltetés, és a környezetük, és e szerint miként válnak azzá, amik.


A „Les Rougon-Macquart” sorozat összesen 20 kötetből áll. Mindegyik különálló mű, ám a szereplői valamilyen rokoni kapcsolatban állnak egymással. A 20 kötet rendszeresen, körülbelül évenként jöttek ki, 1893-ban fejezte be a Pascal doktor -ral. Ámbár nincs olvasási sorrendje a könyveknek, ugyanis mindegyik különálló mű, Zola a következő olvasási sorrendet ajánlotta (zárójelben a megjelenési év):

1. Rougonék szerencséje (1869-70)
2. A kegyelmes úr (1876)
3. A hajsza (1871)
4. A pénz (1891)
5. Az álom (1889)
6. Plassans meghódítása (1874)
7. Tisztes úriház (1882-83)
8. A Hölgyek Öröme (1883)
9. Mouret abbé vétke (1875)
10. Szerelem (1878)
11. Párizs gyomra (1873)
12. Életöröm (1884-85)
15. Állat az emberben (1890)
16. Germinál (1885)
17. Nana (1880)
18. A föld (1887)
19. Az összeomlás (1892)
20. Pascal doktor (1893)

(sárgával jelölve amit már elolvastam, kékkel, amiket már megvettem)

Én eddig kettőt olvastam a sok közül, de ez csak arra juttatott, hogy mindet el akarom. Elsőként A mesterművet olvastam (Cézanne miatt), aztán a Patkányfogót, ami remek volt. Ennél jöttem rá, hogy hogyan is kapcsolódnak a családok, ugyanis megismertem a neveket a két könyvben. Sajnos újonnan, nem sok Zola könyvet lehet megvásárolni magyarul, talán angolul mindet meg lehet szerezni. Nyáron sikerült használtan vennem 2 kötetet, amik szerintem sosem voltak olvasva, de azért jobban szeretném újonnan megvenni őket, és mindenképpen el szeretném olvasni a teljes sorozatot. Azt hiszem őszintén mondhatom, egyik kedvencem Zola és a munkái.

2 comments:

  1. Szia, meddig jutottál az olvasásban? Én egy hónapja olvastam el a az Állat az emberbent (zseniális krimi), utána a Patkányfogót. Szintén úgy érzem, hogy az egész sorozatot végig szeretném olvasni, csak már az első kötet beszerzésével is bajban vagyok.

    ReplyDelete
  2. Szia,
    A pénzt és a Hölgyek örömét olvastam még el. Ami pedig a beszerzésüket illeti, még 5 hiányzik. Azt hiszem. Magyarul nem adják ki újonnan, antikváriumban meg lehet 1-1 találni, de nem nagyon szeretem az antikvár könyveket. Angolul esélyesebb, hogy az Oxford Classics sorozattal ejutnak a végéig...
    Hogy tetszett a Patkányfogó? Nekem még mindig a kedvencem!

    ReplyDelete