Wednesday, June 10, 2015

Coelho online elérhetővé teszi 2 könyvét. Vagy mégsem?

Paulo Coelho online, ingyen elérhetővé tett 2 könyvét, azzal a megjegyzéssel, hogy az olvasó csak akkor vegye meg, ha tetszik neki. Persze mindez nem pont úgy van, ahogy első hangzásra tűnik. Coelho elérhetővé teszi angolul a The manual of the warrior of light (A fény harcosának kézikönyve) című könyvét és portugálul a Bridát. És ezután jön a csavar. Az elérhetővé teszi, nem azt jelenti, hogy az érdeklődő elolvashatja az egész könyvet. Csak a 4/5-ét teszi közzé. Az első fejezetek elolvasása után, egy üzenet következik, amiben felhívja az olvasó figyelmét, hogyha tetszik a szöveg, legyen szíves megvásárolni, így jelezvén a kiadóknak, hogy ez nem rontja az üzletet. (Az oldalak, ahol elérhetőek a könyvek itt és itt.)

Nem ez volt az egyetlen radikális kijelentése a munkái terjesztésével kapcsolatban. Közismerten támogatója az illegális letöltéseknek. Ez annak köszönhető, hogy 1999-ben felkerült Az alkimista orosz verziója, amitől később az orosz eladások megugrottak. Erről bővebben itt ír, nagyon érdekes egyébként, ez kifejezetten tetszik.

Lecsekkoltam az elérhető online könyveket, persze e-bookba letölteni nem tudom, de amit meg tudtam nézni online, az bizony nem a 4/5-e volt a könyvnek. Körülbelül az első fejezet után előjött az üzenet. Nem tudom én csináltam-e rosszul, vagy e-bookban több is van, de mindegy is. Szerintem Coelho egy olyan író, akinek a munkáját mindenhol full verzióban meg lehet találni és letölteni, ingyen.

Magával az íróval úgy vagyok, hogy sehogy. Olvastam egy könyvét angolul, de azt is csak azért, mert akkor éppen nem volt más. Nem is tudom mi volt a címe, de az biztos, hogy olyan értelmetlen történetet még nem olvastam. Persze, nem mondom vannak benne érdekes gondolatok, de hogy annyiért elolvassam azt az unalmas szöveget? Nem tudom. Abban sem vagyok biztos, hogy adtam-e egy esélyt egy magyar verziónak Az ördög és Prym kisasszonynak, vagy csak akartam. Ha adtam, akkor nyílván az sem hagyott mély nyomott bennem, mert nem emlékszem, hogy elolvastam-e (fúú, ezt leírni is fáj J). Úgyhogy nem tudom. Sokan szeretik, sokan nem, sokak szerint túlértékelt. Lehet benne valami, sőt abban is, hogy sokan azért olvassák, mert „annyit beszélnek róla”. Hát csak olvassák. Én egyelőre nem tervezem, habár az Adultery rajta van a listámon (mondjuk a kiadása…wáá… angolul néztem, nagyobb mint a többi könyve, minden oldalon kb. 2,5 sorközök, az oldalak végig sincsenek írva, óriás betűk… Elhiszem hogy sok embernek ez azt az érzést adja, hogy jaj, olyan jó volt hogy nagyon gyorsan elolvastam, pedig csak rövid volt és nem tűnt fel. Szerintem ez papírpazarlás és parasztvakítás megtévesztés).

5 comments:

  1. Úgy látom, kezet foghatunk. A Veronika meg akar halnit olvastam ezer éve, mert az akkori szobatársam Coelho-rajongó volt és kölcsönadta. Nem voltam elragadtatva a könyvtől, pedig akkor még nem volt ennyire népszerű, mint most. Aztán - magam sem tudom, miért- megvettem A portobelloi boszorkányt, elkezdtem, de talán a 70. oldal körül feladtam, mert nagyon szenvedtem vele, úgyhogy azóta is kerülöm a bácsi munkásságát és a könyvet is elcseréltem. Az egyik ismerősöm nagy rajongó, sosem akarta rám tukmálni egyik könyvét sem, csak azt mondta, hogy meg kell találni azt a könyvét, ami Hozzád szól. Inkább nem kísérletezgetek, bár 10 éve olvastam Az alkimistáról és majdnem meg is vettem.
    Coelho bácsi biztosan ismeri A bíró okos lánya című magyar mesét, amiben a bíró lánya hoz is ajándékot meg nem is, meztelen is meg nem is, ő is így van a könyvével: mutat is belőle valamit meg nem is.
    Egyébként tudod, hogy a neve nyulat jelent? A Kicsi emlékekben ír Saramago egy Nyulas helyről (talán domb vagy völgy), és ott van mellette portugálul is :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hát igen. Nekem a tesőm gyűjtötte a könyveit egy ideig és ő adta nekem a az ördög és prym kisasszonyt elolvasni (még mindig nem tudom megtörtént-e :) ). Meg még a Veronika meg akar halnit is megvette nekem angolul, de azt azóta sem olvastam. Közben megnéztem melyik volt az egyetlen könyv, amit tőle biztos h olvastam az a Valkűrök (ha van olyan, angolul volt meg nekem Valkyres azt hiszem), na de annak ha valaki megkérdezné a tartalmát, nem tudom, h tudnék cselekményt mondani. De mert tényleg nem is volt szerintem..
      Egyébként azt el tudom képzelni, h nem jó könyveket olvastunk, ahogy írtam az Adultery-t el szeretném valamikor olvasni, hátha az amiatt hogy én választom jobban fog tetszeni.

      Azt hiszem veled beszéltem is, hogy Máriat is jókor, jól választottatt kell olvasni. Lehet ezt is úgy kéne :)

      Delete
    2. Lehet, nem vesztettél a Veronikával semmit... Még az egyik csoporttársam szerettem Coelhot, mert emlegette Az ördög és Prym kisasszonyt, és egyszer hangoskönyvben kezdtem el a Tizenegy percet, amit Horváth Lili olvas fel, de nem bírtam végighallgatni, és nem Horvát Lili miatt, hanem nem kötött le.

      Igen, emlékszem, hogy mondtad, hogy Az igazi nagyon tetszett és jókor olvastad. Ki tudja, talán egyszer megtaláljuk a saját Coelhonkat is :).

      Delete
    3. Lehet még nem írta meg, amit el kell olvasnunk :)

      Delete