Sunday, July 10, 2016

Lev Kasszil: A hókirálynő

A hókirálynő című könyvet egy antikvár kocsiárusnál találtam, még a tél derekán a Corvin téren. Akkor úgy gondoltam, milyen jó lesz majd ezt vinnem magammal a síelésre – amit még akkorian terveztünk. Ez lett volna a tökéletes olvasmány. Egy régebbi orosz írótól származó pettyes könyvről van szó egyébként. Végülis a síelésből nem lett semmi, ahogy a könyv felé érzett elvárásaimból sem. A könyvet csak áprilisban kezdtem el olvasni, egy hétvégi hazautazásom során, majd egy következőn fejeztem be.

Nem volt olyan érdekes, mint ahogy a tartalom elolvasása után gondoltam. A történet egy orosz sífutónőről és annak edzőjéről szól. A sífutónő -  Natalja Szkuratova – megfelelő szaktudás és kiképzés nélkül, az egyik verseny elvesztése után, úgy dönt, hogy visszavonul. Mikor a városba érkezik az munkáját unó és negatív edző, nem telik hosszú időbe, amíg pártfogásába nem veszi az ígéretes tehetséget. Együtt kezdenek el edzeni. Persze mindketten „szerényen” képviselik a legjobbakat (mint minden csíkos-pettyes könyvben a főszereplőnek mégcsak egy halovány rossz gondolatocskája sem lehet, mindenkit szeret, mindenki szereti őt stb…). Sorra fellépnek az orosz kis városka lakói is, akik persze mind rajonganak Nataskájért. Kicsit naiv, egyszerű könyvecske. Az igazat megvallva legjobban a cselekményt hiányoltam belőle. Túl sok oldal íródott teli apróságokkal – mint pl.  a sál tulajdonosának leleplezése. Amikor maga a fő cselekmény kb. 5 mondattal összefoglalható.

Már írtam korábban is, hogy számomra már a csíkos-pettyes könyvek nem az igaziak, túl „szépen” vannak ábrázolva a szereplői, akik szinte semmilyen negatív tulajdonsággal nem rendelkeznek. Persze még mindig azt gondolom, hogy érdekes olvasmány lehet a tizenéveseknek, hiszen akkoriban én is nagyon szerettem őket olvasni. Nekik szívesen ajánlanám is. Azért persze még így is egyszer-egyszer a kezembe veszem és elolvasom, mert maga az életek, akikkel foglalkoznak, gyakran érdekesnek tűnnek a számomra. Persze ha igazságot és nem csak a szépet és jót akarjátok tudni egy életrajzból, ne ezekhez a könyvekhez nyúljatok!

3 comments: