Saturday, May 4, 2013

Klasszikus vagy filmes borító?

     Egy ismerősömmel kint voltunk ma és beszélgettünk. Szóba jött a mozi és a Great Gatsby, amit már mindketten várunk Dicaprio miatt, természetesen. Mikor megkérdeztem tőle, hogy olvasta-e a könyvet, azt mondta most olvassa. Ekkor ötlött a fejembe a gondolat, hogy az embereknek miért film kell ahhoz, hogy esetleg elővegyenek egy könyvet olvasni? Vagy miért a filmből kell megismerni egy klasszikust? Vagy miért egy színész miatt? Ez is egy motiváció? Ne már csak egy angol-magyar szakos diáknak legyen egyértelmű mi az. És neki is gyakran csak mert „tanulni kellett róla”.
     Mármint én azt sem fogom sohasem megérteni, hogy miért kell a könyvkiadóknak, újranyomtatni egy könyvet miután film készült belőle és ráb****ni a filmből kivágott képet. Miért is? A közönség miatt?! Mert addig, ha felmerülne a mű, vagy az szerző, nagyon sokan körülbelül azt sem tudnák, hogy eszik-e vagy isszák… Lehet ez nem is a kiadó hibája, sőt.. Valószínűleg a legjobb marketingfogás hogy minél többet eladhasson az adott könyvből.  Mert mit kerülgessük.. Ilyenek az emberek.. Az fogja felhívni a figyelmüket rá.
     Visszatérve eredeti gondolatomhoz… Az ismerősöm mondta, hogy már neki is olyan kiadása van a könyvnek, amin már a film van.. Pedig még be sem mutatták. Tudom, hogy én extra kényes vagyok az ilyesmire, de szerintem nem az egyetlen. Kíváncsi lennék egy felmérés eredményére, hogy ha egy könyvből elérhető lenne egyszerre a klasszikus kiadás és „filmes” borító, melyikkel vennéd meg? (Jobb oldalon lehet szavazni). És most eltekintek attól az apró részlettől, hogy lehet film nélkül nem is ismerné az átlag… És hogy ne legyek annyire érzéketlen esetleg egyesekkel, egy idézet pont a Great Gatsby-ból:  
„Whenever you feel like criticising anyone, just remember that all the people in this world haven’t had the advantages that you’ve had.”
Egyébként a könyvről és Fitzgeraldról pár hete írtam, itt lehet olvasni.

No comments:

Post a Comment