Saturday, October 15, 2016

Sokk és csalódás. Bob Dylan nyerte az irodalmi Nobel-díjat

Olvasom, és sokkolódom. Bob Dylan nyerte az irodalmi Nobel-díjat. Hirtelen, azt hiszem, rosszul olvasom, biztosan van egy hasonló nevű író is, akiről nem tudok (hiszen majminden éven olyan nevek kerülnek elő, akikről csak keveset tudni). De Bob Dylan? És mégis. Ő az. Még mindig az első perc sokkja. Mit keres Bob Dylan az irodalmi Nobel díj közelében? Igazat megvallva nem ismerem a dalait. De nem azzal van a baj. Hanem, hogy erre biztosan vannak zenei díjak. De OK. Ő írja a dalait. Ez akkor olyan mintha egy versíró nyert volna, akinek megzenésítik az írásait. Próbálom elfogadni. Bekapcsolom a youtube-ot. Random válogatok a dalai között. Kettőt meghallgatok, egyik sem tetszik. Mondjuk addig el sem jutok, hogy felfogjam a szöveget, mert már a zenei stílus sem jön be. Lehet rosszul választok. Kérek pár dallistát, amire illik a meghatározás: “for having created new poetic expressions within the great American song tradition”. Nem tudom, mit hallgassak?

És most disrespect nélkül. De ennyire nem tudták kinek adni a valódi írók közül? Vagy mi volt a baj? Ezért tolták el egy héttel a kihirdetését? Azt hiszem sosem tudjuk meg. Vagyis, lehet 50 év múlva (akkor kerül nyilvánosságra, hogy kiket jelöltek). Nekem leginkább azzal van a bajom, hogy miért  veszik el, ezt a nagyon fontos díjat, a valódi íróktól. Inkább bele sem gondolok, hogy aki évek óta vár, hogy hátha sorra kerül, mit érez. Bármynnire próbálok pozitív maradni, és keresni a jót benne, azon kívül, hogy igen ez akkor egy vers, amit el is énekelnek, nem találok. Indokot. Ne vegyék már el az íróktól, így is csak egyszer osztják egy évben. Számomra teljesen elvesztette ez a díj a komolyságát. Csalódott vagyok. És lehet, hogy ez sokaknak tetszik, és nagyon sok pozitív hozzászólást olvasok, de szerintem akik olvasnak, és figyelemmel kísérnek könyveket, azok nagyrészének ez felfoghatatlan vicc. Majd ha megszeretném venni a 2016-os irodalmi Nobel díjasának a könyvét, veszek egy CD-t? Tudom, tudom Bob  Dylant már az iskolákban is oktatják (ennek a helyességéről is lehet érdekességeket olvasni), és azt is tudom, hogy amerikaiak inkább örülnek ennek – hiszem már csipogtak, hogy milyen régen nem nyert amerikai irodalmi Nobel díjat, de ez így nem helyes. Nevezzetek maradinak, vagy butának, de szerintem a svéd akadémia elkanyarodott a díj és az kitüntetés alap koncepciójától. Inkább egy teljesen ismeretlennek, de annál jobbnak adták volna, és ezzel is gazdagodott volna a világ, és az irodalmi tudat.

5 comments:

  1. Én teljesen ki vagyok akadva ezen a döntésen. Nem tudom, egyáltalán hogy juthatott bárkinek is az eszébe egy zenésznek adni egy irodalmi díjat? A zenészek értékelésére ott vannak a számukra fenntartott díjak, és számomra ez azzal sem magyarázható, hogy a dalszöveg tulajdonképpen egy vers. Nem Bob Dylan az egyetlen, aki saját maga által írt verseket zenésít meg, ennyi erővel a többi ilyen zenész is kaphatott volna jelölést. Vagy azok is, akiknek a dalszövegei ugyan nem versek, de annyira jók, hogy akár annak is elmennének. Teljesen nonszensz ez az egész, én semmi pozitívumot nem látok benne, és egyetértek veled, nem tudom, miért kell a valódi íróktól elvenni ezt a fontos, nagy presztízsű díjat. Engem még az sem zavart, hogy sokszor olyanok nyerték, akiket nem is ismertem, mert hát nem ismerhetek minden írót, de zenésznek adni egy irodalmi díjat, ez egy vicc. Számomra teljesen elvesztette a komolyságát és a jelentőségét ez az egész, innentől fogva tulajdonképpen bárki megkaphatja, aki le tud írni kért sort, ami rímel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pontosan! :( Amennyire próbáltam elfogadni, annyira lettem csak mérgesebb és mérgesebb. És nem csak íróktól vették el a lehetőséget, de olvasóktól is, hogy lehet megismerjenek valakit, akit azelőtt nem ismertek. És ami fura, hogy megnyerte, és nem is reagált rá. Mintha kb. "ja még egy díj? ok, beteszem a fiókba a többihez". Nagyon haragszom erre a döntésre. És szerencsére látom, hogy nem én vagyok az egyetlen.

      Delete
    2. Én is, mert Bob Dylan zenész, ez pedig egy irodalmi díj. Kész. Kell ehhez többet hozzáfűzni? És még akkor is, ha vannak latolgatások, hogy ki fog nyerni, akkor is izgalmas, hogy na, vajon ki lesz az idei díjazott, azán lehet azon filozofálni, hogy érdekel-e a könyve, közel áll-e hozzám a stílusa, megérdemelte-e, stb. Az idei irodalmi Nobel-díjast meg lehet hallgatni a YouTube-on. Milyen jó nekünk...

      Delete
  2. Megnyugodtam, hogy nem csak engem lepett meg a dolog. Amikor a teletexten olvastam, azt hittem, rosszul látok, hogy: "Bob Dylan kapta az irodalmi Nobel-díjat", ami azért is érdekes, mert egy kenyai illető (bocsánat, nem ismerem és a nevére sem emlékszem) a fő esélyes. Bevallom, Bob Dylan-rajongó sem vagyok, de ahogy Ti is és sokan írtátok, ezek után bármelyik szövegíró kaphat Nobel-díjat. Bár rémlik, hogy BD-nek jelentek meg könyvei magyarul is. Biztos, mi vagyunk a konzervatívok, de eddig én is úgy éreztem, hogy van értéke ennek a díjnak. Nem Bob Dylant szeretném bántani, mert biztosan nem könnyű egy-egy dalszöveget is megalkotni, de nem hasonlítható - szerintem - össze egy regénnyel mondjuk, ami minimum 300 oldal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akkor már vagyunk egy-páran akiknek nem tetszik ez az elv... :(

      Delete