Ígértem, hogy még
írok a 3 előadásról, amit meghallgattam a Könyvfesztiválon. Mindhármat előre
kinéztem, szerencsére nem keresztezték egymást, csak a Rozsban a fogó
magyarázata a Jonathan Franzen dedikálását.
Jonathan Franzen
A 2015-ös
Könyvfesztivál díszvendégére annyian voltak kíváncsiak, hogy nem volt elég egy
hagyományos terem, hanem átküldtek egy szomszédos épületbe, hogy jobban
elférjünk. Igazat megvallva nem nagyon néztem hátra közben, de állítólag még
így is sokan állták végig az előadást. Franzen nagyon lazán, „lonesome”-osan
üldögélt az első sor oldalsó székén, lehajtott fejjel, úgy, hogy a mellette
levő 3 szék is üres volt. Amikor elmentem mellette, fel sem tűnt, hogy az ő. Ezt
a magatartását aztán a válaszaival is igazolja, sőt Veiszer Alinda első kérdése
felé, is ezzel volt kapcsolatos. Nagyon visszafogott, szerény embernek tűnt,
aki egyszerű öltözékben, hátizsákkal ment fel a színpadra, és még azt is
mondanám, hogy zavarban volt a sok ember előtt, de persze még panaszkodott a
fáradságra is, úgyhogy akár az torzíthatta a képet. Ezzel kapcsolatban kiderült
róla, hogy szeret egyedül lenni, amit már gyerekkorától megszokott, és ami –
szerinte – később az olvasáshoz, majd az íráshoz vezette.
Mivel az új
könyve önéletrajz ihletésű, elmesélte, hogy körülbelül 13 évesen kezdett írni,
amiről, amikor a szülei tudomást szereztek, nem voltak elragadtatva. Elmondta,
hogy gyerekkorában sokat szégyenkezett, úgy érezte másnak kell mutatnia magát,
mint aki – vagy, ahogy ő nevezte – hazudnia kellett róla. Ennek tulajdonítja
azt is, hogy írni kezdett, mert íráskor professzionálisan hazudhatott. Habár
nem hisz abban, hogy az írás megfelel egy személyes terápiának, erről a
könyvéről mégis meri ezt mondani. Az útjára Budapestre pedig, Edward St Aubyn
egyik könyvével érkezett.
Az új könyvről és
róla most ennyit is írnék, meg itt eljutok oda, mennyire borzalmasak voltak
Veiszer Alinda kérdései. Kezdjük ott, hogy fel volt állítva egy tolmácsfülke
(szerintem a nézők is kaphattak fülhallgatókat, ha kértek, ebben nem vagyok
biztos), Veiszer Alinda magyarul kérdezte a kérdéseit, Jonathan meghallgatta
lefordítva, majd angolul válaszolt. Miért kellett ez? Nem találtak már egy
kérdezőt, aki angolul is bevállalta volna, hogy levezeti az interjút? Most
komolyan.. Alindának úgyis annyi szerepe volt, hogy felolvasta a kérdéseket és
mondott aztán max. egy okay-t. A kérdései fele pedig – egy hosszabb részlet
volt a könyvéből, amire aztán kérte az írót, hogy reagáljon, magyarázza. Ezt
Jonathan körülbelül a 2. után meg is jegyzi, hogy ezt ő nem szereti, mert
szerinte az olvasó dolga értelmezni a szöveget. Plusz, szörnyű példákat
válogattak ki… Szerintem közvetetten ezt is megjegyzi, amikor egyiknél komolyan
hangzik a kérdés, ő pedig az egész részt inkább humorosnak írta meg. A másik dolog pedig, hogy a felolvasott
könyvrészleteket, a tolmács „szabad fordításban” lenyomta Franzen fülébe. Hát
kérem szépen, már nem lehetett volna megszerezni az eredeti részletet?
Csodálom, hogy szegény rájött miről is kérdezik. És itt vissza is jutunk a
kérdéshez, miért nem ment az egész angolul?? Szerintem Franzennek sem volt túl jó véleménye
a rendezésről és a kérdésekről. Aki tudja miért nyomja az Európa ennyire ezt az
Alindát az szóljon, mert még azt sem mondhatnám, hogy valami attraktív a kinézete.
Az interjú többi
részét pont a fentiek miatt hanyagoltam, mert ugye a könyvrészletek kérdéseiből
olyan témákat feszegettek, mint a politika, a Bush kormány, a Katrina hurrikán,
és az ún. Franzenfreude, amit ő szemmel láthatóan leszart, és meg is jegyezte,
hogy úgy tudja ez a megnevezés Jodi Picoult és Jennifer Weiner-től származik.
Elég volt az első nevet meghallanom (mert azt legalább már hallottam, de
olyanok között van, akiket nem olvasnék, a másodikat nem is ismerem), és tudtam
mire gondol. A végén összefoglalva erről annyi volt a véleménye, hogy
„whatever”. Azt hiszem, ez minden elmond.
Még talán annyit,
hogy meghívták Bart Istvánt is – a Franzen könyvek fordítóját – aki szintén nem
volt túl bőbeszédű, és csak általános dolgokat mondott, hogy nehéz a fordítói
munka, és Franzenről annyit, hogy nagyon fegyelmezetten ír.
Látva a Franzen
előadás hosszát, azt hiszem a másik két előadás összefoglalójával külön
posztban jövök, mert senki nem olvasná ezt végig J. Azt hiszem a véleményemet elmondtam mind
Franzenről, mint Alindáról, mind a szervezésről, a dedikálás lehetetlenségéről
pedig már korábban beszámoltam.
Úgy látom, nem vesztettem semmit, bár bevallom, még nem olvastam semmit Franzentől (de majd szeretnék).
ReplyDeleteElég "érdekes" (hogy finoman fogalmazzak), hogy egy olyan kiadó, mint az Európa nem tud rendesen megszervezni egy ilyen eseményt, hogy az eredeti nyelvű részletek nem voltak kéznél, hogy ilyeneket kérdezett Alinda. Azt azért feltételezem, hogy a kérdéseket közösen ötölték ki, bár úgy tűnik, hogy csak összeírták, kinek mi jutott az eszébe, és azok alapján, amiket írtál, Franzen legközelebb kétszer is meggondolja, hogy elfogadja-e a meghívást, ha Magyarországról hívják...
Egy ismerősöm (aki korábban dolgozott együtt Alindával), modta, h elégy gyatra az angol tudása... Persze ez régen volt... De akkor ne egy ilyen nemzetközi esemény levezetésére küldjék...
DeleteHa jól emlékszem valamelyik éven MO azt tervezte, h Coelho-t hívják meg díszvendégnek... Hát ha Franzenre ennyien elmentek, akkor képzelj egy Coelho-n mekkora káosz lenne... Vagy meg is hivták? Nem tudom...
Mondok egy jobbat: képzeld el, mi lett volna, ha E. L. Jamest (a szürke kiagyalóját) hívják meg...
DeleteNa legalább akkor nem kellett volna félnem, h sorba akarok állni :D
DeleteEjnye, pedig olyan "fantasztikus" egy sorozat :D. Nekem a film is elég volt, mert így kicsit jobban képben vagyok, miről is van negatív véleményem, de a bennem lakozó kisördög mindig örül, amikor más is így gondolja, és mostanában egyre többször vigyoroghat ;).
Delete