Már olyan régóta
tartozom A patkányfogó beszámolójával, de valahogy elszaladt a május, és nem
volt időm róla írni. Pedig tetszett. Nagyon tetszett. Az elolvasása után
kezdett összeállni a kép Zola-ról és a művei rendezéséről. Bűvöletes.
Azt már sokszor olvastam
róla, hogy a műveit előre elgondolt alapon írta meg, szinte előtte volt egy
nagy kép, ami szerint haladt. Vagyis egyes nevek, személyek ismerősek lehetnek
a könyveiben. Magáról erről, részletesebben nem akarok most írni, mert inkább
külön jegyeznék majd meg róla infókat egy másik bejegyzésben.
„Mert ugye, a pénz nem arra való, hogy a matrac alatt dohosodjék. Akkor szép az, ha vadonatújan csillog-villog a napfényben.”
A könyv
főszereplője, Gervaise aki dolgos, ambiciózus asszonyként indul a könyvben, és
akinek a hanyatlását körülbelül végigkövethetjük. Nagyon intenzíven és élethűen
mutatja be Zola, mit csinál az emberrel a pénz és a felelőtlenség, az alkohol,
és hogyan hanyatlik nyomorba egy egész család. Gervaise története akkor
kezdődik, amikor 2 fiával egyedül marad, és férjhez megy az akkor még szintén
dolgos Coupeau-hoz. Nagyon jól megy a soruk, születik egy közös lányuk Nana.
Szépen spórolnak, Gervaise nagy álma egy saját mosoda. Férje balesetet szenved,
ő otthon ápolja hónapokig, nem dolgoznak, fogy a pénzük. A férjének meg is
tetszik a semmittevés, és miután meg is gyógyult, nem ment vissza dolgozni. Egy
ideig Gervaise tartotta el a családot, kölcsönből elindította a saját
mosodáját, ami hamarosan 3 személyessé bővült. Jól ment minden. Coupeau egyre
gyakrabban nézett a pohár fenekére, Gervaise is, iszogattak, mulatságokat
rendezek. Lassan a munkája minősége kárára ment, elvesztették ügyfeleiket,
pénzüket. Egyre gyakoribbak lettek a kicsapongások, főleg amikor újra színre
lépett 2 fia apja, Lantier. Olyan jól kibékültek, hogy a 2 férfi jó barátságba
lépett, együtt laktak, és jól kihasználta a családot. Ettek ittak, Gervaise
pénzelt minden mulatságot amíg tudta, amikor nem kölcsön kért vagy el-el
adogatott dolgokat. Coupeau pedig nem csak a házát, de a feleségét is
megosztotta Lantierrel. Ez olyan szintig süllyedt, hogy már tényleg egyre
gyakoribbak voltak a család éhezései. Miután egyre több helyre és több pénzzel
tartoztak Lantier új asszony után nézett, aki elláthatta mindennel. Nana nem
sokáig bírta az éhezést és a megszorításokat, hamar megszökött otthonról, és
rossz útra tért. Gervaisék elveszítik a lakásukat, bekerülnek egy kis lyukba,
ahol már mindent eladnak, csak hogy enni tudjanak, sőt Gervaise már arra
szintre süllyed, hogy amikor napokig nem eszik, magát próbálja eladni ételélt
cserébe. Nem csak a főszereplő család, de a szomszédok sorsán keresztül is
bemutatódik a nyomor és az alkohol hatása. Amikor a szomszéd kislány sorsát
ecsetelte az író, már szinte azt mondtam olvasás közben, hogy legyen már vége.
Nekem ez a könyv nagyon
tetszett, gyorsan el is olvastam, és most, hogy kissé átlátom Zola hogyan is
írta műveit, minél többet el szeretnék tőle olvasni. Még anno Cézanne életét
olvasva ismertem meg Zola életét is átfogóbban és szerintem, - akkor még tőle olvasatlanul – váltam rajongójává.
Amikor a patkányfogó megjelent, Zola-t sok támadás érte. Én ebben látom az író
zsenialitását. Amilyen közönnyel ír a nyomorról a pusztulásról, minden erkölcs
lassú levetkőzéséről és elvesztéséről egészen a teljes pusztulásig. Talán
Gervaist a végére senki nem sajnálja. Nem akarom ismételni magamat, mennyire
tetszett és ajánlom mindenkinek. Talán Zola élete alapján ő az, aki valóban
átlátta az életet, amiről hihetetlen képet festett ebben a műben.
- A termelő nem rabszolga, aki azonban nem termel, az ingyenélő.
- Való igaz, hogy kétszer veszíti el az ember a hozzátartozóját: odahaza és a templomban.
No comments:
Post a Comment