A Jó
napot Zola úr című könyvet, egy véletlen keresgélés során találtam egy antikvár
oldalon, és miután elolvastam a tartalmát, el is határoztam, hogy megrendelem.
Nagyon jól tettem. Annak ellenére, hogy Zola életéről már vettem egy könyvet
(még nem olvastam). Az sokkal vékonyabb, így feltételezem, más szemszögből
közelíti meg az író életét. Ezt a könyvet Armand Lanoux írta, aki személyesen
ismerte az írót, így néhány bejegyzés egyenesen az írótól származik,
némelyekhez pedig hozzá van téve a lánya vagy fia véleménye.
Nagyon
nehéz megfelelően összefoglalni a könyvet, mert számomra nagyon érdekes volt.
Annyira jó olvasni bizonyos művek keletkezéseinek körülményeiről, hogy éppen mi
váltotta ki az adott témát az íróból, vagy éppen mi miatt változott meg a
stílusa. Teljesen másképp néz az ember az adott olvasmányra, utána. Mondjuk vigyázni
kell, mert erősen spoiler veszélyes azoknak, akik esetleg nem olvasták ezt vagy
azt a művet.
Zola
édesapja korán meghal, és őt az anyja és nagyanyja neveli elég szegény
körülmények között. Fiatalkorában, Aix-i éveit, Paul Alexis és Paul Cézanne társaságában
tölti, a líceumban jobban rajzol, mint Cézanne. A három barát
elválaszthatatlan, de Zola korán Párizsba költözik, hogy jobb körülmények
között élhessenek. Ez nem úgy sül el, ahogyan tervezi, ugyanis Párizsban még
nyomorúságosabban él, nagyon kevés pénzből. Végre mikor észreveszik tehetségét,
és megengedik, hogy írjon a Hatchett-nek, akkor kezd élete jobbra fordulni (itt
hiányoltam, hogy nem ment bele mély részletekbe a szegény hónapokról). Sajnos
részletesen az életét nehéz lenne leírni, nemhiába a könyv majdnem 500 oldalas,
így meg sem próbálom. Megismerkedhetünk az író visszafogott stílusával – aki,
amikor a Nanát készült megírni, és
valóban utcalányok után járt hiteles információkért – szégyellte magát és
szemérmes volt. A feleségével – aki mindenben támogatta és kitartó társa volt –
is hasonlóan viselkedett. Az igazi szerelmet már élete végén ismeri meg, Jeanne
személyében, aki a szolgálójuk volt, és akitől teljesen megfiatalodik, lefogy
és boldog lesz. Ebből a viszonyból születik a 2 gyereke, akikkel titkos második
életét éli, ámbár egy idő után Mdm Zola is tudomást szerez a létezésükről, és
később belenyugszik. Könyvei Jeanne-el való kapcsolata után nyugodtabbak,
visszafogottabbak lesznek, Lanoux állítása szerint, felváltja az élete a
szenvedélyt, és könyvei lapjai kevesebbet kapnak belőle.
A
könyv megismertet bennünket nemcsak Zolával, de kis mértéken a többi kortárs
francia írógárdával, Hugo-val, Flaubert-el, Balzac-kal, Maupassant-al. Érdekességként,
„Zola annyit dolgozik csak, amennyit éppen muszáj. Nagy hirtelen összemarkolt tudásának
értéke elképesztő. Flaubertnek ugyanez, 20 évébe került volna”. Leírja milyen
gyakori vendég nála Maupassant, és hogy mennyire lesújtja a halála. Ugyanakkor
néhány – számunkra ismeretlen név, az akkori fiatalság – kritizálja Zolát, majd
később egyenként rádöbbennek nagyot tévedtek, és bocsánatot kértek tőle. Ugyanúgy
jó barátságban áll az akkori kortárs festőkkel, akiket nagyrabecsül, és úgy
véli nagy hírnévre szertevő művészekké válhatnak, ha jól használják.
A
könyvben nagyon sok mindent megtudhatunk a Zola regények keletkezéséről.
Például, hogy a Germinál írása előtt, ő tényleg elment egy bányába, és saját
szemével akarta látni a munkások életét. Amikor a bányavezető a nyugis részekbe
viszi, ő arra kéri, hogy a poklot mutassa meg. Lanoux megjegyzi, hogy ámbár a
Germinal tartalmaz hibákat, de tanítani kellene az újságíróiskolákban, mint a
tökéletes helyzetfelmérés iskolapéldáját.
Jegyzeteim a könyvhöz |
A mű megírásakor kicsit aggódott, a festő barátai miatt
(főleg Cézanne miatt), de amikor felolvasott neki egy részletet belőle, úgy
érezte, a festő áldását adta rá. Megjelenése után viszont, egy hideg levélben
köszönte meg, és barátságuk megszakadt. Erről a későbbi kapcsolatról keveset ír
a könyv, azt hiszem, egyszer hozza még fel Cézanne nevét, de már nem említi a
próbálkozásokat egyik fél részéről sem a későbbiekben.
Kiderül
az is, még mekkora tervei voltak az életműve folytatására, és tervezte miket is
kell még megírnia. Különösen kedvesnek találtam azt az információt, hogy mennyire
szerette a kutyáját Pimpim-et, és hogy sajnálta, hogy a Rougon-Macquart sorozat
családfáján nem szerepeltethette az állatokat is.
Élete
utolsó éveiben belekeveredik a híres Deyfrus-ügybe (ennek a könyvnek
köszönhetően végre megtudtam a részleteket is), amibe elsősorban igazságérzete
késztette. Deyfrust kémkedéssel vádolják, de Zola védőírásokkal magyarázza
ártatlanságát, megtántoríthatatlanul, még akkor is, amikor el kell szöknie
Franciaországból, egyedül, családja nélkül, mert üldözik hozzáállása miatt.
Évek után kiderül Deyfrus bűntelensége.
Halálának
körülményeiről olyan információkat tudhatunk meg, amelyek nagyon fontosak, és
amikről nem sokat tudtam ezidáig. Például, hogy a gyilkosság gyanúja máig
tisztázatlan maradt. Feleségét és őt
éjszaka éri a szénmonoxid mérgezés, és annyit lehet tudni, hogy Zola utolsó
lépéseivel ablakot akart nyitni. Felesége túléli a történteket, Zola viszont
meghal. Nemhivatalos nyomozásokban kiderül, hogy a szomszédos ház
kéménymunkálatait használták fel arra, hogy eltömítsék az író kéményét is,
aminek a nyomait meg is találták a későbbiekben. Ámbár senki nem lett elítélve a
történtekkel kapcsolatban, a tények ismeretében elég nehéz elhinni a baleset
lehetségességét.
Nehéz
ezt a könyvet hova sorolni, hiszen mindent magába foglal. Életrajzot,
műelemzést, pszichológiát és jellemelemzést, véleményt és még talán minimális
fikciót is. Hűen adja vissza Zola életét, nagyrészben a legapróbb részletekig,
néhol pedig elég felületesen (például hiányoltam a Cézanne-al a barátsága
sorsának befejezését, vagy a párizsi élete első éveinek nyomorúságainak
részletezését). Ennek ellenére, inkább azt mondanám, hogy még túlontúl is
részletes minden másban. Akit érdekel az író, annak mindenképpen ajánlom, nekem
öröm volt olvasni. Annak is érdekes lehet, aki csak egy jó és érdekes
életrajzot olvasna. Mivel én elfogult vagyok, így abba is hagyom a reklámozást,
a könyvei önmagukért beszélnek úgy is, és nincs szükségük marketingre vagy
ajánlásra. Aki pedig nem olvassa őket, az magát fossza meg az élménytől.
Idézetek
(néhány Zolat idéz, néhány viszont az életrajzíró tollából származik):
- "A tél Párizsba jött nyaralni." (Émile Zola)
- „Szeresd a céda nőt, s ő meg fog vetni: vesd meg, s ő szeretni fog." (Émile Zola)
- „Az Úr szabad akarattal ajándékozott meg, de magának tartotta fönn a büntetés és a jutalmazás jogát..” (Émile Zola)
- „Az ember tanulja meg csodálni az is, amit nem szeret." (azt hiszem, Flaubert)
- „Minden költő, minden regényíró ismeri az irodalmi alkotásnak ezt a különös sajátosságát, amit közönséges nyelvre így fordíthatnánk le: amit az ember a szívével ír, az bekövetkezik. Zola túlérzékeny idegrendszerével kész médium."
- „Vigyázni kell, mit ír az ember. Sok regényíró és költő tudja, tapasztalatból, hogy amit elgondol, utóbb beteljesül. A műalkotás számos rejtélye közül ez az egyike a legnyugtalanítóbbaknak."
No comments:
Post a Comment