Már több mint 1
hete kiosztották az irodalmi Nobel-díjat is, és azóta ígértem, hogy írok pár
szót az idei nyertesről. A nyertes a francia Patrick Modiano. Leghíresebb
munkája a Rues des boutiques obscures (missing person), nem hiszem, hogy
magyarul megjelent, legalábbis a magyar címét nem ismerem. A történet egy
nyomozóról szól, aki egy különös balesetben elveszíti személyiségét. Ezzel a
könyvvel nyerte el a francia irodalmi Prix Goncourt díjat 1978-ban. A könyvei főleg
Párizs, német megszállásával foglalkoznak. Egyszer azt mondta, úgy érzi, hogy
már 45 éve ugyanazt a könyvet írja. Itt megjegyezném, hogy talán nem kéne
ugyanazt a témát ismételgetni, íróúr. Gyakran panaszkodott, hogy nem tud természetleírásokat
produkálni, amikért felnézett Tolsztojra és Hardyra. Túl sokat nem látni a
médiában szerepelni, ún. „media shy”.
Peter Englund, a
svéd akadémiai titkár szerint, Modianot „az emlékezés művészetéért
választották, mellyel a legkevésbé megragadó emberi sorsokat idézi fel”. Talán az idei választás jobban sokkolta és
zavarta a legolvasottabb személyeket és a kritikusokat is. Az akadémia már rég
óta bírálva volt az európaorientációjáért, aminek alapjait Englund egy
interjúban be is ismert (így már értem miért voltak úgy oda az amerikaiak,
amikor tavaly Munro nyert, most meg ugyanazok meg sem említik a győztest). Azt
vallják a díj arra való, hogy megismertessék az ismeretleneket a világgal. Mint
például az osztrák Jelinek győzelmekor, a hirtelen jött ismeretségnek köszönhetően,
az amerikai terjesztő kifogyott a The piano teacher című könyve példányiból. Englund
a kritikákra azzal válaszolt, hogy a díj célja az, hogy az írókat híressé
tegyék nem pedig az, hogy vállonveregessék a már híreseket. Na, ezzel aztán
ellenkeznék…

Na kicsit
negatívra sikerült ez az írás, és nem akarok tudatlanul ítélkezni. Nem ismerem
a munkáit, bizonyára jók, és nem is annyira őt, mint magát a kiválasztást és a díj
kiosztását bírálom.
No comments:
Post a Comment